Voor Docenten die Online Lesgeven

Beste docent,

Het lesgeven zoals je gewend was is veranderd. En wat in de klas goed werkt, werkt online totaal anders. Het vraagt andere technieken en vaardigheden om je leerlingen/studenten te boeien, om contact te maken, te motiveren, te stimuleren en te betrekken. Er kan zoveel misgaan in een online lesgeven en ook heel veel goed. 

Mijn pleidooi:
Online lesgeven is geweldig!

Iedereen zit weliswaar achter zijn of haar eigen computer, met alle afleiding die daarbij hoort. Je wilt misschien liever live contact, elkaar echt zien, de studenten in de gaten houden, maar nu is dit een geweldige kans en mogelijkheid om belangrijk werk voort te zetten. 

Leerlingen en studenten kunnen ook online enthousiast raken, gefocust zijn, oefenen in subgroepen, resultaat delen en het geleerde toepassen. 

Wat is het geheim?

Online lesgeven gaat niet meer weg. Zoveel is nu wel duidelijk geworden. 
Aan het begin van Corona zijn we met z'n allen aan het pionieren geslagen op het gebied van online lesgeven. En dat is gelukt!
En nu duidelijk is geworden dat we voorlopig niet af zijn van online lesgeven wordt het zaak om door te ontwikkelen van pioneer naar Professional en de leerlingen/studenten te transformeren van toeschouwer naar deelnemer

Online lesgeven op jouw voorwaarden

Zodra je leerling/student verschuift van toeschouwer naar deelnemer gebeurt er iets magisch. Dan zijn ze betrokken, dan kun je ze activeren, dan is de aandacht het hoogst. De vraag is hoe je ze daar krijgt?

Het begint bij jou als docent. Jij hebt iets anders te doen. Wanneer je, bijvoorbeeld, de les onderverdeelt in kleinere eenheden, zal de concentratie hoger zijn. En als je les dan ook bestaat uit de 3 E’s: Educatie, Entertainment & Empowerment, ga je je leerlingen/studenten boeien.

Even voorstellen

Hoi, mijn is Marco de Bruin en samen met Maike Pollaert verzorgen wij trainingen speciaal voor docenten die online lesgeven en hierin een professionaliseringsslag willen maken. 

Wij weten en hebben ervaren wat er nodig is om als docent online impact te maken. Maike vanuit haar bedrijf Pepp-Ren Marco vanuit zijn bedrijf ZAPPA Trainingen.
We hebben beide een artistieke achtergrond en hebben ons verder ontwikkeld tot de (online) trainers die we nu zijn. Met speciale aandacht voor docenten die online lesgeven vanwege Corona, omdat dit nog wel even zo blijft, het hybride onderwijs misschien wel een standaard gaat worden, we het docenten gunnen om ook online goed les te geven.

Maar hoe geef je online net zo goed les als offline?

Herken jij je hier in?

Leerlingen bellen in en zijn nauwelijks te verstaan of te zien
Als je PowerPoint gebruikt zie je helemaal geen leerlingen meer
Als je op 1 leerling ingaat, dan verlies je de andere 24 makkers
Hoe houd je de klas bij elkaar?
Online lessen voorbereiden kost veel tijd
Er is zoveel afleiding, dus weinig concentratie

Om nog maar te zwijgen dat je als docent steeds meer pro-actief moet zijn terwijl er steeds minder grip is op de leerlingen.

Het is ons duidelijk geworden dat de lessen online nét zo goed moet zijn als offline. En als docent heb je een groot deel zelf in de hand. Misschien verbaast je dit, maar als jij zelf de regie neemt, kunnen leerlingen niet anders dan volgen. 
Online lesgeven is geweldig als het lukt op jouw voorwaarden. 

Hoe zal het voor je zijn als: 

Optimale Concentratie

Hoe bereik je de beste concentratie van je kijkers? Welke structuur kies je? Zonder concentratie wordt het een les afdraaien.

Leuke Werkvormen & Energizers

Opdrachten vallen of staan met de juiste werkvorm. En online heb je vaker energizers nodig om te blijven activeren.

Meester van de Techniek

De techniek is er voor jou en natuurlijk niet andersom. En als jij de techniek beter beheerst dan de leerling ben je meester van je les.

Super Presentatie-
Vaardigheden

Alles valt of staat met jouw manier van presenteren. Wat en hoe communiceer je verbaal,
non-verbaal & para-verbaal? 

Uniek Beeld-materiaal maken

Hoe maak je snel en simpel eigen instructie-video's die je keer op keer kunt gebruiken? Een vloggende manier is een goede mogelijkheid.

Stimuleren van Interactie

Leerlingen/studenten die betrokken zijn, daar draait het om. Dit zit in beheersing van techniek, structuur en didactische vaardigheden.

Het resultaat is dat jij een docent bent die net zo goed lesgeeft online als offline. 

Maike en ik zijn super enthousiast over onze trainingen. We hebben vele docenten inmiddels getraind en hebben onze training fijngeslepen zodat er meer uit online lessen te halen valt dan NU. 

Wij introduceren:

Professioneel Online Lesgeven
- van boeien naar boeiend -

In onze online training nemen we je mee in hoe jij online goed lesgeeft:
Hieronder een overzicht van de onderwerpen:

Hoe zit je erbij? Wat zien leerlingen als ze naar jouw beeld kijken.
Hoe kijk je in de camera? Kun je wel in de camera kijken?
Presentatie-technieken: Building Blocks, houding, fysiologie en stemgebruik
Welke scene-structuur  gebruik je? - Hoe maak je het materiaal daarvoor?
Techniek: camera's, app's, PowerPoint, Kanalen, Breakoutrooms
Je kijkers op onbewust niveau bereiken
Online werkvormen en energizers
Instructie-filmpjes maken? - Hoe doe je dit?
Uitwisselen van ervaringen en ideeën met collega docenten en trainers

Al deze onderwerpen zitten in de standaard training ‘Professioneel Online Lesgeven’.
Heb je interesse, wil je informatie, verder praten en/of informeren naar de mogelijkheden? Wij denken graag met je mee.

We verzorgen trainingen op maat en kunnen ook een standaard programma aanbieden. 
Alle trainingen zijn online als offline in te plannen.