Waar begin je als je video's gaat maken?
Pak je al je spullen bij elkaar en ga je meteen aan de slag. Kom je vervolgens thuis met een hele berg aan video-materiaal dat je dan terug moet brengen naar een paar minuten? Dan heb je een hoop werk te verzetten.
Als je eerst bepaalt waarom je deze video wilt maken, zet je een belangrijke stap.
Wat is het doel van je video? Wil je inspireren, motiveren of kennis delen? En wie is eigenlijk jouw kijker? Kennen ze je al vanuit je eigen platform of online programma of ben je opzoek naar nieuwe kijkers?
De vraag is wie is jouw ideale kijker? En waarom wil die kijker jouw video bekijken? Als je deze vragen hebt beantwoord, maak je van daaruit je plan. Dit is veel effectiever dan zomaar aan het filmen gaan.
Maak elke video met een zelfde soort van opzet. Dan gaat het herkenbaar worden. Doe in het begin iets dat de aandacht trekt van de kijker. Een heel lang logo, of een tekst of een uitleg wie jij bent, boeit de kijkers niet, dus doe dit anders.
Op welk platform wordt jouw video bekeken? Pas je video daarop aan en focus je op één hoofdplatform. Als je alle tijd hebt, dan maak je voor elk platform een andere video. Is je tijd beperkt dan ga je voor één focus platform.
En tot slot voeg je een Call-To-Action toe. Een opdracht aan de kijker: vragen om een like, vragen om iets te downloaden, opdracht geven. Iets dat past bij je kijkers.
En die CTA kan aan het einde van je video en net zo goed aan het begin of in het midden. Kijk maar naar de YouTubers, die vragen constant om een like of iets te delen.
Het heeft alles te maken met de spanningsboog van je kijker.
Nu jij!